De stora sköna valven

”Från våra fönster mötte vi årets skiftande nyanser. Från vårens spröda blad till höstens gulbruna löv. Från sommarens mörkgröna blad till vinterns vita matta och rimfrostens glittrande på träden i Fälledparken på den andra sidan av Jagtvej i Köpenhamn.

Från våra fönster såg vi också nunnorna på deras promenader från det gamla klostret som låg granne med vårt hus och vid de gallerförsedda bågformade öppningarna i muren såg vi dem när de arbetade i sin klosterträdgård. Vi hörde också klosterklockornas tunga spel när de kallade till mässa, flera gånger om dagen.

Det hände även att jag och ett par kamrater smög oss fram till klostret förbi väggen ut till gatan, där det stora krucifixet hängde, och genom den tunga dörren tog vi oss in i klostret och fram genom gången mellan stolsraderna. På pelarna som sträckte sig mot det välvda taket, fanns mindre statyer av Madonnan med Barnet. Under dem brann många ljus på små altare. Vi hörde nunnornas hymner som tonade som ett oratorium med skön akustik i den stora kyrksalen. De övade sig i ett rum därinne någonstans i klostret och vi kunde förnimma känslan av mystik och lite rädsla, men när vi åter stod utanför klostret kände vi oss lugna igen.”

Ur Börge Elwi Carlsons bok ”Svag för utmaningar”

När det gäller mina stora katedralmålningar anser jag det lika viktigt att arbeta mycket med teckningen och speciellt perspektivet. För varje målning har jag således en genomförd perspektivteckning. Jag lägger mig vinn om att framhäva det monumentala som ofta kännetecknar dessa stora klosterkatedraler eller kyrkobyggnader. Ofta gör jag studier i kloster och kyrkor för att förnimma atmosfären av denna storhet, jag går under och studerar de stora sköna valven.

Klicka på bilderna för att se dem större.